Meisje zwemt met pop in zwembad

Delen van personeel en expertise: het kan!

In februari 2023 startte Axelle van Laerhoven als communicatieverantwoordelijke bij de Vlaamse Schietsportkoepel én de Vlaamse Reddingsfederatie. Deze twee federaties gaven aan dat ze nood hadden aan een communicatiemedewerker, maar er was geen ruimte om een fulltime medewerker in dienst te nemen. Met ondersteuning van de Vlaamse Sportfederatie gingen we op zoek naar een gedeelde medewerker.

Deze gedeelde personeelsovereenkomst kwam tot stand via Shared services van de Vlaamse Sportfederatie.

Traject

Axelle: “In de vacature was het duidelijk dat ik voor twee federaties zou werken, al was de exacte verdeling nog onduidelijk tot de week voor mijn start. De combinatie van sport en communicatie sprak me erg aan, dan neem je dat er wel bij.”

De functie van communicatieverantwoordelijke is heel uiteenlopend. Axelle verzorgt bij beide federaties de nieuwsbrieven en sociale media. Daarnaast ondersteunt ze campagnes en werkt ze mee de driemaandelijks tijdschriften uit.

“Mijn grootste uitdaging op dit moment is 30 mei 2023. Dan is het Dag van de Redder, een waarderingscampagne voor redders. Samen met een communicatiebureau hebben we een campagne opgezet die over heel Vlaanderen zichtbaar is.”

Axelle van Laerhoven

Praktisch haalbaar

Praktisch verloopt het ook goed. Ik werk de eerste 3 dagen van de week voor de Vlaamse Schietsportkoepel en de 2 andere dagen voor de Vlaamse Reddingsfederatie. Ik woon net buiten Antwerpen dus de locatie van de RedFed in Leuven is wel een grote afstand.
Maar ik heb glijdende uren, zo rij ik juist voor de spitsuren heen en terug. Er is geen team communicatie dus kan ik ook geregeld van thuis werken. De dagen op bureau probeer ik zoveel mogelijk af te stemmen met de collega’s. Maar voor kortere dingen, stem ik ook af via Whatsapp.

Resultaat

Axelle: “Ik merk dat er een goede verstandhouding is tussen beide federaties. Als ik een belangrijke deadline of event heb voor de ene federatie en eigenlijk die dag voor de andere werk, kan er gemakkelijk geschoven worden met de dagen.

Nadelen aan de functie zie ik nog niet echt. Al was het bij de start wel aanpassen. Op je eerste dag werk je je in, je maakt kennis met de collega’s… En drie dagen later begint dit weer opnieuw.

Ik zou het zeker sportfederaties aanraden om personeel te delen. Als er geen werk is voor 5 dagen, is dit een mooie oplossing. Als werknemer moet je er wel voor open staan. Ik vind het fijn om veel mensen te leren kennen. Het is heel plezant. Ik heb veel variatie en een werkdag is nooit hetzelfde.”

Wil je meer weten over de praktische werking van gedeeld personeel? Heb je als federatie zelf ook nood aan een gedeeld personeelslid? Administratie, boekhoudkundig, communicatie... Laat het ons weten en wij leggen de match met één of meerdere federaties.

Ga naar shared services ›

"Het is een luxe om de expertise in-house te hebben terwijl ze niet fulltime in dienst is.
Ze behoudt zo wel haar helikopterperspectief."

Hilde
Algemeen directeur Vlaamse Reddingsfederatie