jonge leeuwen

Durven ondernemen, en geloven dat je eigen idee ook goed is!

'Zet je klauwen in je idee en inspireer de sportwereld!'

Met die slogan starten we telkens in september de zoektocht naar 'Jonge Leeuwen'. We zijn overtuigd dat er enorm veel talent schuilt in onze jeugd. En dat ze met hun frisse ideeën vernieuwing kunnen brengen in de sportsector. Samen met sportfederaties challengen we dus gemotiveerde clubsporters tussen 16 en 25 jaar!

Onze oproep bereikte ook ex-jeugdrenners Jonas Vandeputte (24) en Bjarne Vandenbroucke (23). "We leerden elkaar kennen door bij de junioren samen te moeten lossen", lacht Bjarne. Intussen zijn beiden gestopt met koersen, maar ze blijven gepassioneerd door de wielersport.

"Jonge Leeuwen was een mooie kans om onszelf te ontwikkelen. Na een brainstorm kwamen we met 5 ideeën op de proppen. Met eentje daarvan, 'Van welp tot official', stapten we naar Cycling Vlaanderen. Het bleef spannend tot de laatste dag of we al dan niet mochten deelnemen!"

Traject

En jawel, het lukte! De federatie zag potentieel in hun idee, en Jonas & Bjarne raakten geselecteerd voor het begeleidingstraject 'Jonge Leeuwen' dat we vanuit de Vlaamse Sportfederatie opstartten met 13 jongeren uit verschillende sporten

Het tekort aan officials in Vlaanderen, daar gingen de 2 renners mee aan de slag. Jonas: "Door vergrijzing en weinig instroom van vrijwilligers komen er binnen 5 à 10 jaar naar schatting 270 wielerwedstrijden in het gedrang." Een nijpend tekort, dat we ook bij andere federaties zien.

Meer (jonge) officials aantrekken

"We zijn gaan praten met onze officials, en zo kwamen we meer en meer te weten wat zij belangrijk vinden. En wat een official voor, tijdens en na een wedstrijd allemaal doet. Want dat wilden we laten zien!"

"Via de inspiratiesessies en workshops samen met de andere Jonge Leeuwen, zijn we erin geslaagd om onze ideeën concreter te maken of zelfs aan te passen. Beetje bij beetje hebben we een actieplan kunnen opstellen", vult Bjarne aan, "en door een extra financiële push van Cycling Vlaanderen net voor de zomer werd het haalbaar om onze campagne op te starten."

Met als output:

• een bedankingstekst #WijMakenDeKoers via de speaker
  • promotionele banners, stickers en automagneten tijdens wedstrijden
  • de 10 geboden van fairplay en respect voor competitiewielrennen
  • de URL www.ikwordofficial.be
  • met artikels 'official in de kijker' en 2 promotievideo's
  • facebookgroep #WijMakenDeKoers, met › 1.200 leden
  • 3 infosessies  'Ik word official'
  • een praatavond in het teken van de vrijwilliger 'Maak samen met ons de koers'
om deze video te bekijken.
Resultaat

"Op mensen afstappen, voluit durven gaan voor je doelen,... het zijn dingen die ik mezelf een jaar geleden niet zag doen. Ik ben persoonlijk veel sterker geworden door deel te nemen aan Jonge Leeuwen", besluit Bjarne terecht trots. "We durven nu onze mening geven, want we beseffen: die is iets waard", voegt ook Jonas toe. "Het was leerrijk op alle vlakken, en is een héél mooie ervaring erbij op onze CV."

Bjarne en Jonas werden met hun project ook één van de winnaars van Jonge Leeuwen. Ze sleepten een geldprijs van 1.500 euro in de wacht, in de categorie 'maatschappelijk'.

En de officials? Ook daar kunnen we (voorlopig) eindigen met een positieve noot. De 3 infosessies om mensen warm te maken voor de job van official leverden maar liefst 263 inschrijvingen op. En 100 onder hen gaven zich al op voor een opleiding tot official die start in november. Fingers crossed!

meer over Jonge Leeuwen?

Jonge Leeuwen is héél leerrijk op alle vlakken, en een mooie ervaring op je CV.
Ik ben hier veel sterker door geworden.

Bjarne Vandenbroucke