Werken vanuit coworking spaces: Peddelsport Vlaanderen vertelt

Werkgevers

Op zoek gaan naar nieuwe kantoorruimte? Geen makkelijke opdracht. En niet te negeren: sinds de pandemie lijkt het flexibel werken een blijver. Verschillende federaties zijn op zoek naar nieuwe kantoren, of bekijken hoe het anders kan.

Een federatie die het nu al anders doet? Peddelsport Vlaanderen!

Sinds 3 jaar heeft Peddelsport Vlaanderen een nieuwe thuisbasis gevonden bij een coworking space in Leuven. Hun 4 medewerkers hebben er een centraal én gezellig meeting point. We polsten bij algemeen directeur Steven Thys naar hun ervaringen.

Waarom de overstap?

Steven Thys: "Vroeger zaten we in Neerpelt, wat toch een uithoek is. Het woon-werkverkeer was een zware last voor de medewerkers. Externen tot daar krijgen was nog moeilijker. En de infrastructuur was verouderd en minder professioneel. We wilden dus meer centraal in het land zitten en mensen kunnen ontvangen. We kwamen toen uit op de coworking spaces Rikolto in Leuven.

Het voordeel van een gedeelde plek: we moesten geen eigen investering doen. We hebben nu prijs-kwaliteit een zeer goede huurprijs. Ik zag het ook als een verrijking om met andere bedrijven in contact te komen. De vier andere bedrijven (Wieni, Voices that count, Rikolto en Content) zijn actief in totaal andere sectoren."

kajakken bij zonsopgang

Hoe ziet jullie nieuwe werkplek er dan uit?

Steven: "Op het gelijkvloers is er een gemeenschappelijk lounge café, redelijk informeel. Een verdieping hoger zijn de open desks te vinden. Je kiest waar je zit en bij vertrek laat je het proper achter. Een extraatje sinds kort: belhokjes, waar je zonder de collega's te storen telefoons kan doen. Ga je nog een verdieping hoger, dan kom je bij de volledig uitgeruste vergaderruimtes en de aparte ruimtes. Er zijn in het gebouw ook nog 2 douches en een gemeenschappelijke opslagruimte om spullen te stockeren.

We werken met onze federatiemedewerkers samen aan een grote open desk, wat wel fijn is om af te stemmen met elkaar. 1 à 2 dagen per week zijn we ter plaatse. Als we daar zijn, moet het ook wel renderen. Het is dus niet enkel om naast elkaar te zitten werken. Koffie, thee, vergaderruimtes, internet, printers enz. zijn allemaal inbegrepen in de prijs. Stel dat je 's avonds wil vergaderen, dan is er wel een extra fee.

Ik ben een grote voorstander van het open desk principe, waardoor er ruimte is voor interactie. Je leert mensen kennen van buiten je federatie en dat werkt inspirerend.

Steven Thys
Directeur Peddelsport Vlaanderen

Wat zijn de grote voordelen?

Steven: "Ik vind het vooral belangrijk dat we ons er thuis voelen. Het gebouw is heel huiselijk ingericht en aangenaam om te werken. Ik ben ook een grote voorstander van het open desk principe, waardoor er ruimte is voor interactie. 's Middags eten we ook samen met de collega's van de andere bedrijven. Je leert dus mensen kennen van buiten je federatie en dat werkt inspirerend. Zowel het IT-bedrijf, de consultants als het verpakkingsbedrijf, die er allemaal co-housen, zorgen regelmatig voor nieuwe inzichten.

En we zitten op wandelafstand van hartje Leuven. Daardoor kan je ook eens snel buiten die workspace treden voor een lunch of een wandeling door het stadspark. Dat heb je niet aan de rand van een stad of in een afgelegen industriezone, waar vaak niet veel te beleven valt.

We hebben geen zwaar contract, dus financieel is dit voor ons geen groot risico. En ook administratief zijn we ontzorgd: we betalen geen aparte facturen meer voor energie, internet, catering, enz.

Je mag coworking niet louter benaderen als een kostenefficiënter model.
Gedeelde waarden, een juiste locatie, goeie afspraken en een werkcultuur waarin mensen zich thuisvoelen zijn minstens even belangrijk.

Steven Thys
laptop in een open werkplek

En de nadelen?

Het is nadelig dat we geen parking hebben, omdat we in centrum Leuven zitten. Maar wij hebben ons aangepast, en komen met trein of fiets. En veel coworking spaces hebben wel parkeerplaatsen. Nog eentje: we missen soms wel een soort locker, zodat je toch iets van je spullen kan achterlaten.

Een telefoongesprek in de open ruimte kan vervelend zijn voor collega's. Of de koffiemachine zorgt soms wel voor lawaai en veel passage. Maar daar kunnen we iets aan doen. Als je duidelijke afspraken maakt, dan loopt dit goed.

Eigenlijk zien wij vooral een meerwaarde in die interactie die een gedeelde werkomgeving teweegbrengt. Werken met andere sectoren is echt een aanrader!

Raad je dit concept ook aan andere federaties aan?

Ja, ik ben heel positief over onze coworking spaces. Of een alternatief, met een aantal federaties samen co-housen, kan ook gunstig zijn. Sowieso zijn duidelijke afspraken noodzakelijk. Maar door elkaar meer te zien, ga je ook sneller eens iets vragen en zal er beter samengewerkt worden.

Verschillende kosten kan je dan ook gaan delen tussen de federaties, denk bijvoorbeeld aan een printer. En wat ik ook een voordeel vind, is dat je er als organisatie je adres kan hebben. In ons geval werd de bestuurder ontlast en komen documenten nu op één centrale plaats aan.

Op zoek naar kantoorruimte?

Nood aan een vast kantoor of een flexibele werkplek? Of heb je zelf te veel onbenutte bureaus? Wij helpen je graag!

contacteer ons ›