Topsport

De Vlaamse Sportfederatie vertegenwoordigt de topsportfederaties ten aanzien van het beleid. Dat gebeurt via twee structurele organen (taskforce en stuurgroep topsport), via enkele organen op vlak van topsportscholen en via informeel overleg. Welke stappen zetten we in dit dossier?

Het Vlaams topsportbeleid stoelt op enkele belangrijke documenten: het decreet sportfederaties en uitvoeringsbesluit topsport enerzijds en het Topsportactieplan Vlaanderen (TSAP) anderzijds.
Via de website van Sport Vlaanderen vind je informatie over het Topsportactieplan Vlaanderen, de Taskforce en Stuurgroep topsport. Daarnaast vind je er informatie over projecten voor topsporters en trainers, sportwetenschappelijke ondersteuning, enz.

Standpunt

• De Vlaamse Sportfederatie was betrokken bij de opmaak van het Topsportactieplan V (2021 - 2024). Op 18 december 2020 stelde Vlaams minister van Sport Ben Weyts het Topsportactieplan Vlaanderen V voor aan de Vlaamse Regering. De voornaamste doelstellingen van het Vlaams topsportbeleid blijven behouden, namelijk het behalen van topsportresultaten (topsport als doel) en het verhogen van de sportparticipatie en -beleving in Vlaanderen (topsport als middel). De resultaatsdoelstellingen worden verder aangescherpt naar het mondiale niveau (medailles en top-8 plaatsen op Olympische Spelen en wereldkampioenschappen en medailles op continentale kampioenschappen). Het Vlaams topsportbeleid wil deze doelstellingen realiseren door een maximale uitbouw en ondersteuning van de prestatiebepalende factoren waarop invloed uitgeoefend kan worden via het Vlaams topsportbeleid. De Vlaamse Sportfederatie volgt de uitvoering van TSAP V mee op in de taskforce en stuurgroep topsport.

• in 2021 organiseerden Vlaamse Sportfederatie en AISF een debat tussen de kandidaat-voorzitters van het BOIC

• In 2022 organiseerde de Vlaamse Sportfederatie overlegmomenten voor haar topsportfederaties met het BOIC en met Sport Vlaanderen afdeling Topsport.

• in 2023 organiseerde de Vlaamse Sportfederatie verschillende klankbordgroepen voor haar topsportfederaties, waarbinnen federaties ervaringen kunnen uitwisselen noden kunnen aangeven.

• De Vlaamse Sportfederatie vroeg om sportfederaties nog nauwer te betrekken bij de opmaak van het Topsportactieplan VI (2025 - 2028). Als gevolg hiervan, werden in het najaar van 2023 niet één maar twee federatievertegenwoordigers opgenomen in de Werkgroep Strategie in voorbereiding op het Topsportactieplan VI.

Heb je vragen of wil je graag meer informatie?
Contacteer Pieter Hoof via pieter@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60.

Pieter Hoof