Tool fiscale attesten sportkampen

Financiën

Veel organisatoren van sportkampen reiken fiscale attesten uit aan de ouders van deelnemende kinderen. En maar goed ook. Want ouders kunnen vaak een deel van de kosten recupereren. Toch is het voor veel sportclubs nog een struggle om deze fiscale attesten op te maken, door te sturen naar de ouders én de aangifte te doen bij FOD Financiën.

De Vlaamse Sportfederatie ontwikkelde een tool om het opmaken van de attesten en aangifte bij federale overheid gemakkelijker te laten verlopen. Handig!

3 kinderen aan het kajakken op het water

Voordelen van de tool

Sportkampen worden aanzien als kinderopvang. Organisatoren moeten een attest afleveren als voldaan is aan de voorwaarden. Handig voor de belastingaangifte van de ouders maar een bijkomende administratieve verplichting dus voor veel sportclubs. Maak zeker gebruik van onze tool die het opmaken van de attesten en de aangifte veel vlotter laten verlopen.

• De tool verzamelt alle nodige informatie op 1 plaats. Je gebruikt hiervoor een handige template.
  • Met enkele klikken maak je gemakkelijk alle individuele attesten aan die je proactief kan bezorgen aan de ouders.
  • Je gegevens staan klaar om ze op een correcte en vlotte manier door te sturen naar de federale overheid (elektronische aangifte via Belcotax-on-web).
  • Gratis voor sportclubbestuurders (na login).

Wil je meer weten over de voorwaarden voor het uitreiken van een fiscaal attest kinderopvang? Of over de procedure voor de elektronische aangifte van de attesten? Bekijk dan zeker de pagina Fiscaal attest sportkamp.

Aan de slag

Hoe ga je als organisator aan de slag om de fiscale attesten kinderopvang aan te maken?

Download de template fiscale fiches kinderopvang onderaan deze pagina en volg dan even mee in onze demo.
We helpen je stapsgewijs in het opmaken van jouw fiscale attesten.

Heb je toch nog vragen of bemerkingen? Alle feedback is welkom. Laat het ons weten via info@vlaamsesportfederatie.be.

om deze video te bekijken.

Stappenplan

1. Download de template fiscale fiches kinderopvang onderaan deze pagina.
  2. Ga naar het eerste tabblad 'Algemene gegevens' en vul aan.
  3. Ga naar het tweede tabblad 'Lijst van fiches' en plaats er alle beschikbare gegevens van het deelnemende kind en de schuldenaar. Deze lijst kan je steeds aanvullen maar laat geen blanco lijnen. Dus ook als je meerdere kampen organiseert per jaar. In dat laatste geval kan je ook kiezen om per kamp met een afzonderlijk bestand te werken.
    Je hebt ook de landcode nodig. De meest voorkomende vind je terug in de tool. Zoek je toch een ander land? Check dan de volledige lijst hier.
  4. Na afloop van het kamp (of op het einde van het jaar) genereer je de attesten. Gebruik hiervoor het laatste tabblad 'Fiches'. Het attest bezorg je digitaal of op papier aan de ouder(s).
  5. Na afloop van het jaar moet je de gegevens ook op elektronische wijze bezorgen aan de overheid. In januari of februari van het jaar nadien, gebruik je het Excel-bestand om de gegevens te versturen via Belcotax-on-web.

Opgelet! Je bent hier bezig met gevoelige persoonsgegevens (o.a. rijksregisternummer). Zorg voor de nodige beveiliging, zeker als je de gegevens doorstuurt. Lees onze tips hierover.

Downloads

Onze tool is geoptimaliseerd voor een Windows PC met Microsoft Excel 2007 (of hoger)

vragen en antwoorden bij technische problemen

Document niet zichtbaar

Dit document is enkel te downloaden door personen die ingelogd zijn als ambtenaar, student, sportclubbestuurder of medewerker van een federatie die lid is van de Vlaamse Sportfederatie. Of koop een jaarlicentie aan en krijg toegang tot alle documenten en online brochures.

Financiën
Wie komt nu in aanmerking voor een fiscaal attest? En wie mag dat uitreiken? We leggen je alles uit.
Financiën
De vernieuwde versie van het modelattest is licht gewijzigd ten opzichte van vroeger. Je moet namelijk extra ...
Financiën
De grens tussen wel of niet btw-plichtig is soms dun. We zetten alles duidelijk voor je op een rij.