Duik in de leefwereld van je doelgroep
Je hebt hard gewerkt aan een gedifferentieerd sportaanbod, zodat iedereen zich welkom voelt in je club? Of je wil net inzetten op een nieuwe, moeilijk bereikbare groep van sporters? Wel, dan zal je ook promotioneel een tandje moeten bijsteken! Ga op zoek naar de juiste aanpak en overtuig je doelgroep. We inspireren je graag met enkele tips en best practices.
Maak de instapdrempel zo klein mogelijk
Communiceer transparant op je website. Alles wat voor twijfel kan zorgen bij de doelgroep: probeer het te verduidelijken. Heeft je club bijvoorbeeld een duidelijke visie over gelijke speelkansen? Laat dit naar voor komen in de communicatie. Zo neem je mogelijke drempels weg.
Zet de funfactor centraal. Je hoeft helemaal geen topconditie te hebben om mee te doen. Of moedig deelnemers aan om een klasgenoot, vriend, collega,… mee te brengen. Sport kunnen beoefenen met mensen uit je eigen sociale omgeving geeft een positieve impact. Er is meer vertrouwen en je doelgroep zal zich comfortabeler voelen.
Good practices:
Werk samen met partners
Lijkt de stap naar je club nog steeds te groot voor de groep die je wil bereiken? Draai de situatie eens om. Misschien kan je het sportaanbod laten plaatsvinden op een voor hen gekende, vertrouwde locatie.
Scholen, CAW’s, buurtcentra, armoedeverenigingen, zorgverstrekkers,… Afhankelijk van wie je wil bereiken kan je de expertise vragen van een specifieke partner. Je hoeft zeker niet alle knowhow in huis te hebben! Ga eens langs bij die plekken en vertel over jullie aanbod. Wie weet ontstaat er wel een mooie samenwerking.
Good practices:
Gebruik je ambassadeurs
Een getuigenis van een enthousiaste deelnemer werkt altijd aanstekelijk! Je hoort de persoonlijke ervaringen van die persoon, en dat is vaak héél waardevolle feedback. Zeker als je jezelf herkent in zijn situatie of verhaal.
Ga op zoek tussen je sporters of begeleiders. Is er iemand die van nature vol passie kan vertellen? En ook trots is op wat jullie allemaal realiseren binnen de club? Wie weet is het wel je nieuwe ambassadeur!
Good practice: