Girls Got Game

Mensen stimuleren en het beste uit een team halen

'Hedendaags leiding geven' is een bijscholingstraject dat je regelmatig in het aanbod van de Vlaamse Sportfederatie zal zien opduiken. Want het is ongetwijfeld de moeite waard, zo vertelt Lisa Van Ranst (Basketbal Vlaanderen).

Lisa is projectcoördinator sport & events en raakte vanuit die rol getriggerd om een opleiding in leiderschap te volgen. "Persoonlijke ontwikkeling is voor mij heel belangrijk. De afgelopen 11 jaar heb ik bij Basketbal Vlaanderen verschillende functies opgenomen. De afwisseling en de verschillende domeinen zorgden telkens voor nieuwe inzichten en ontwikkeling van andere skills. In mijn huidige functie wil ik mensen in beweging krijgen, hen succesvol laten samenwerken tijdens projecten en evenementen. Op termijn zou mijn aanwezigheid op sommige evenementen zelfs overbodig moeten worden."

Traject

Een mooie reden om deel te nemen aan de driedaagse rond leiderschap met lesgever Koen Vermeulen!

"Klopt," zegt Lisa, "want je wordt sowieso geïnspireerd en gemotiveerd om bepaalde stappen te zetten. Het traject is een aanrader, of je nu veel of weinig ervaring hebt. Het kan een voorbereiding zijn op een leidinggevende functie, maar evengoed een zelfreflectie naar je eigen handelen als leidinggevende."

Tips & tricks vanuit een theoretisch kader

Docent Koen Vermeulen kende ik al vanuit het 'traject sportclubondersteuning' en ‘werken met vrijwilligers’, dus ik wist op voorhand dat het 3 inspirerende en aangename opleidingsdagen zouden worden. Wat me zeker is bijgebleven:

• de concrete tips rond coachend en situationeel leiding geven
  • hoe je verbindend feedback geeft
  • hoe en wanneer je conflicten het best aanpakt

Daarnaast waren de 1-op-1 en groepsgesprekjes met de collega’s uit andere sportfederaties enorm motiverend en inspirerend.

bijscholingsdag hedendaags leidinggeven

Je hebt als leidinggevende een enorme impact op de cultuur en dynamiek van een team. Je kan mensen in beweging krijgen en succesvol laten samenwerken.

Lisa Van Ranst
Basketbal Vlaanderen

Mijn kijk op leiderschap is nog steeds in volle ontwikkeling. In 2021 had ik ook het geluk om het ‘Women in Leadership’ programma van FIBA Europe te kunnen volgen. Daar lag de focus op o.a. persoonlijke ontwikkeling en empowerment van dames in de Europese basketbalfederaties.

Het traject ‘hedendaags leiding geven’ was voor mij het ideale vervolg. De nadruk lag hier meer op inzichten en competenties als leidinggevende verwerven, om er onmiddellijk in de praktijk mee aan de slag te kunnen gaan.

Resultaat

Goed leiderschap is noodzakelijk om het beste uit een team te halen. Voor mij is het belangrijk om mensen te laten groeien. Dat kan gaan om medewerkers, lesgevers, scheidsrechters voor evenementen en projecten, of (jonge) mensen in het basketbal, in het bijzonder meisjes en vrouwen. Het is mijn ambitie om:

• mensen te stimuleren en te coachen
  • om steeds meer taken en verantwoordelijkheden succesvol op zich te nemen
  • hen motiveren om in hun eigen competenties te geloven
  • en stappen te zetten, om bepaalde rollen op te nemen

Als leidinggevende heb je een enorme impact op de interne structuur, cultuur en dynamiek van een organisatie. Ik geloof dat we, pas met een evenwichtige samenstelling van competente mensen in besturen en leidinggevende functies, ook als sportfederaties verder zullen ontwikkelen tot dynamische organisaties. Conform de heerlijke dynamiek van sport.