Persartikels op je website of sociale media

Communicatie

Eén van de sporters van je club heeft een lokale wedstrijd gewonnen en werd geïnterviewd door Het Nieuwsblad. Er verschijnt een artikel op de nieuwssite en je wil dit artikel ook op de website van je club zetten. Mag dat?

Nee, dat mag niet zomaar. Nieuwsartikels (kranten en tijdschriften) zijn beschermd door het auteursrecht. Het is niet omdat een krantenartikel op het internet te raadplegen is, dat je de toestemming hebt om het te gebruiken of reproduceren.

Licentieovereenkomst

Wil je dat toch doen en wettelijk in orde zijn? Dan moet je hiervoor een licentieovereenkomst afsluiten met de beheersvennootschap van Vlaamse krantenuitgevers, License2Publish (het voormalige Reprocopy). Zij beschermt immers de auteursrechten en gaat ook actief op zoek naar mogelijke inbreuken. In dat geval krijg je eerst een waarschuwing en daarna een eventuele claim.

Pas hier dus zeker mee op!

om deze video te bekijken.
hockeystick

Deeplinken

Wil je op je website of sociale media toch verwijzen naar artikels die (online) verschenen zijn, kan dat via 'deeplinken' (= een specifieke manier van verwijzen). Dit is een alternatief waar veel verenigingen en organisaties gebruik van maken, aangezien het kosteloos is en vrij gemakkelijk toe te passen.

Deeplinken is toegelaten voor niet-commerciële doeleinden op voorwaarde dat:

• maximaal de titel en 150 karakters worden gereproduceerd
  • geen foto’s worden gereproduceerd
  • voor het linken duidelijk is naar welke website er wordt gelinkt, m.a.w. je doet aan bronvermelding
  • de webpagina niet geopend wordt binnen een eigen pagina, maar rechtstreeks linkt naar de webpagina van de krantenuitgever, m.a.w. framing is verboden

Meer specifieke informatie

Enkele voorbeelden van correct deeplinken

• 'Sport is de maïzena van de maatschappij' (Bron: Het Laatste Nieuws, Sven Spoormakers, 18/2/2021)
  • 'Spaarrekening plunderen om te overleven' (Bron: Het Laatste Nieuws - editie Limburg, Giulia Latinne, 18/2/2021)
  • 'Sport moet bovenaan op agenda Overlegcomité staan' (Bron: De Morgen, Sven Spoormakers, 18/2/2021)
  • 'Sportfederatie eist perspectief: Waarom geen handbal op het strand?' (Bron: Gazet van Antwerpen, Adreas Rotty, 18/2/2021)
  • 'Vlaamse sportclubs pleiten voor heropstart indoortrainingen en individuele competities' (Bron: Sporza, 18/2/2021)
Communicatie
Onbezorgd foto's, video's of muziek op je website plaatsen? Op deze sites kan je terecht.
Communicatie
Geen toverformule, maar wel 6 straffe tips om duidelijk te schrijven! Zo kan iedereen je begrijpen.
Communicatie
Je sport promoten, ook in de media. Hoe pak je dat aan? We geven je zeven tips op een rijtje!