Vraag en antwoord over de tools van de Vlaamse Sportfederatie

Digitalisering
Sportfederaties

Op sommige pagina's in onze kennisbank bieden we ondersteuningstools aan. Deze tools werken op basis van enkele technische platformen. Mocht een tool niet direct werken bij jou, kijk dan zeker na of je hieronder de oplossing kan vinden.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

Kom af en toe eens langs op deze pagina. We vullen het lijstje aan met nieuwe, relevante vragen en antwoorden.

1. Welke software is nodig om jullie Exceltools te gebruiken?

Voor het gebruik van onze tools is een Windows PC met Microsoft Excel 2007 (of hoger) nodig. Gebruik steeds de desktopversie van Excel. Een aantal functionaliteiten zullen niet werken bij gebruik van de online versie van Excel of bij het uitschakelen van macro's.

Jammer genoeg kunnen we momenteel de tools niet aanbieden op andere platformen.

2. Er verschijnt 'jjjj' in plaats van het jaartal. Hoe kan ik dit oplossen?

Onze tool is, gezien onze doelgroep, opgemaakt om te werken volgens de ‘Nederlands (België)’ instellingen. Normaal zal de tool wel correct werken als je deze taal toevoegt aan de instellingen van je computer.

Dit kan eenvoudig door de notatie van de datum te wijzigen via het configuratiescherm. Dit wisselt per Windows versie:

• Landinstellingen -> tabblad Landinstellingen
    of
  • Land en taal -> tabblad Notaties
    of
  • Klok en regio -> De notatie voor datum, tijd of getallen wijzigen.

Windows 10
Windows 11

Kies of controleer deze instellingen:

• Notatie 'Nederlands (België)'
  • Korte datumnotatie: d-m-jjjj

3. Er verschijnt een waarschuwing over mogelijk onveilige inhoud

Onze tools bevatten meestal programmatie via macro's. Daardoor geeft Excel meestal een waarschuwing. Het is belangrijk macro's toe te laten om de functionaliteiten van de tool te kunnen gebruiken.

• Plaats de tool steeds in een correcte map (bv. mijn documenten, of een eigen gekozen map voor documenten). De tool zal niet correct werken als je deze onder downloads laat staan.
  • Schakel altijd macro's in wanneer je dit bestand opent!
    Voor Excel 2010, 2013 en 2016: Klik bovenaan op de melding 'Bewerken inschakelen'.
    waarschuwing in Excel
  • Krijg je nu deze melding te zien?
    Beveiligingsrisico Excel
    Ga dan in je verkenner naar de locatie waar het bestand opgeslagen is en rechterklik op het bestand. Selecteer onderaan  'Eigenschappen'
    Eigenschappen bestand
    Klik het vakje naast 'blokkering opheffen' aan en klik op 'OK'
    blokkering opheffen
  • Voor Excel 2007: Klik bij de melding 'Beveiligingswaarschuwing. Macro's zijn uitgeschakeld.' op 'Opties...' en vervolgens op 'deze inhoud inschakelen'.
    Melding macro's Excel 2007