Zet in om sportfraude in je sport te bestrijden

Wat is sportfraude?

• het manipuleren van wedstrijden of competities
  • het plaatsen van weddenschappen op wedstrijden of competities waarbij diegene die de weddenschap plaatst (in)direct invloed kan uitoefenen op die wedstrijd of competitie
  • het verspreiden van voorkennis waarvan redelijkerwijze kan worden verwacht dat die gebruikt kan worden in het kader van een weddenschap

Melden van sportfraude kan via je sportfederatie en het meldpunt sportfraude van de federale politie.

Wat houdt de harde indicator sportfraude in?

Het bestrijden van sportfraude valt sinds 1 januari 2023 onder een harde indicator van goed bestuur (zie zelfscan goed bestuur 3.15).

De harde indicator sportfraude omvat:

• Hebben we tuchtregels om fraude te bestrijden?
  • Omschrijven de tuchtregels dat wedstrijden en competities manipuleren, om (sportief) voordeel te behalen, verboden is voor alle leden?
  • Omschrijven de tuchtregels dat wedden op wedstrijden of competities, waar je (in)direct invloed kan uitoefenen, verboden is voor alle leden?
  • Omschrijven de tuchtregels dat voorkennis van wedstrijden of competities, dat gebruikt kan worden voor weddenschappen verspreiden, verboden is voor alle leden?
  • Omschrijven de tuchtregels de meldingsplicht voor leden wanneer ze verzoeken of kennis van fraude bij wedstrijden of competities?
  • Omschrijven de tuchtregels de procedure die gevolgd wordt bij bovenstaande regels?

Wil je werk maken van bestrijding van sportfraude in je sporttak?

Ga met deze sjablonen aan de slag (zie onderaan bij downloads):

• Sjabloon risicoanalyse sportfraude
  • Sjabloon intern reglement sportfraude
  • Tips & tricks bestrijden sportfraude

Het Centrum Ethiek in de Sport is beschikbaar om federaties te ondersteunen rond de harde indicator sportfraude. Komende jaren zullen extra tools ontwikkeld worden om federaties hierin te ondersteunen. Advies of ondersteuning nodig?
ICES helpt jullie graag verder: info@ethischsporten.be

Logo ICES

Document niet zichtbaar

Dit document is enkel te downloaden door personen die ingelogd zijn als ambtenaar, student, sportclubbestuurder of medewerker van een federatie die lid is van de Vlaamse Sportfederatie. Of koop een jaarlicentie aan en krijg toegang tot alle documenten en online brochures.

Goed bestuur
Wil je als sportfederatie je eigen score in kaart brengen? Download de zelfscan.
Goed bestuur
Veel indicatoren rond goed bestuur haken in op de werking van het bestuursorgaan.
Goed bestuur
De Vlaamse sportfederatiesector gaat volop voor goed bestuur. Kom er alles over te weten in het handige ...