Zet je schouders onder sport!

Sportfederaties

Vrijwilligers dragen de sportclubwerking op hun schouders en dat is onmisbaar! Met passie zetten ze zich in om iedereen voluit te laten genieten van sport. Maar onze 18.500 sportclubs komen schouders tekort...

Word sportvrijwilliger!
Zinvol. Vitaal. Onvergetelijk.

300.000... Dat is het aantal vrijwilligers dat dagelijks aan de slag is in de Vlaamse sportclubs. Zonder hen, geen sport. 98% van de sportclubs geeft aan niet te kunnen werken zonder vrijwilligers. Zij zijn onmisbaar bij de meest uiteenlopende taken zoals terreinen onderhouden, evenementen organiseren, de clubadministratie bijhouden, boterhammen smeren, wedstrijden fluiten,...

Maar 300.000 dat is niet genoeg. Meer dan 60% van de sportclubs geeft aan een tekort te hebben aan vrijwilligers.

Via de campagnewebsite www.sportschouders.be deden we in het voorjaar 2023 samen met sportfederaties een oproep naar het brede publiek: "We hebben jouw schouders écht nodig. Sluit je aan en ontdek wat jij voor een club kan betekenen."

animatie van een bokser
om deze video te bekijken.

Sportschouders zijn onmisbaar. Zonder hen, geen sport. Samen met de sportclubs willen we tonen aan heel Vlaanderen hoeveel we hun enthousiaste en onophoudelijke inzet waarderen.

Pieter Hoof
Vlaamse Sportfederatie
Vergoedingen
Wat zijn de mogelijkheden om vrijwilligers correct te vergoeden? En waar hou je rekening mee?
Vrijwilligers
In deze brochure zetten we de belangrijkste principes uit de vrijwilligerswet op een rijtje.
Vrijwilligers
Optimaliseer de kracht van je vrijwilligerspool met Supportplanner, een praktische online tool.