judo

Een sterker imago op sociale media

Dieter Smets (Volley Vlaanderen) en Christian Pierre (Judo Vlaanderen) zitten aan de communicatieknoppen van hun federatie. Ze zijn beiden de drijvende krachten die alle informatie laten doorstromen naar clubs en sporters. En ze weten maar ál te goed hoe belangrijk sociale media zijn om fans te verbinden aan hun sport.

Daarom kwam Content Stadium, een platform om eenvoudig en snel visuals te maken, bij hen al eens in het vizier. Met één groot struikelblok: het prijskaartje. Dat is bijna onhaalbaar voor (kleine) sportfederaties. Door het samen aan te pakken, met de coördinatie van de Vlaamse Sportfederatie, startte een heel ander verhaal.

Traject

Op zoek gaan naar 'shared services' voor sportfederaties is sinds 2019 één van de opdrachten van de Vlaamse Sportfederatie. Zes geïnteresseerde sportfederaties verzamelden rond de vraag naar gebruiksvriendelijke, grafische templates. Al snel sloten ze een overeenkomst om een gedeeld platform op te zetten binnen Content Stadium, waarin iedereen zijn eigen omgeving met specifieke look & feel heeft.

Christian (Judo Vlaanderen) en Dieter (Volley Vlaanderen) waren de trekkers in de groep. "Werken met zo'n tool is dé manier waarop wij willen communiceren via social", zegt Christian. "Je kan kort op de bal spelen en in een paar kliks je content aanmaken. Dat is bijvoorbeeld heel handig en efficiënt tijdens wedstrijden."

Feedbackmeetings

Niet alleen het product zelf, maar ook de wisselwerking tijdens het proces heeft een meerwaarde. "We konden tijdens feedbackmeetings met Content Stadium heel duidelijk zeggen wat goed was, waar nog niet aan gedacht was, op welke manier we de designs makkelijkst gebruikten,... Je hoorde de meningen van andere federaties, kon ideeën opdoen en iets opsteken van mekaar."

Resultaat

De voordelen van de samenwerking?

• Een stevige korting op het prijskaartje.
  • Geslaagde kennisdeling en inspiratie tussen federaties.
  • En een mooi, visueel resultaat!

Volley Vlaanderen stak een tandje bij. Dieter gebruikt de social templates nu ook om de communicatie van de nationale Yellow Tigers en Red Dragons extra power te geven.

Judo Vlaanderen trekt haar recent vernieuwde huisstijl ook resoluut door op Facebook en Instagram, dankzij Content Stadium. Het design maakt het heel herkenbaar voor de fans.

Ook interesse om als sportfederatie gebruik te maken van Content stadium?

Meer informatie ›

Ook sponsors kan je heel makkelijk een plek geven in de templates. Dat geeft een mooie garantie op visibiliteit.

Dieter Smets
Volley Vlaanderen