Aan de slag met je clubstructuur? Een goed idee!

Vrijwilligers

Komen alle functies binnen je sportclub steeds op dezelfde schouders terecht? Is het een uitdaging om nieuwe mensen te betrekken binnen de werking van je sportclub? Blijft het vinden van de juiste profielen een moeilijke puzzel?

Als jij dit ook aanvoelt binnen jouw club, is het tijd om samen met je leden te brainstormen en na te denken over jouw clubstructuur. Maar hoe begin je daar nu aan? Zonder wegwijzer is het niet eenvoudig om over een 'ideale' clubstructuur na te denken. Daarom geven we je graag enkele eenvoudige tips & tricks mee om met je club aan de slag te gaan.

Stap 1: vertrek vanuit je taken, cellen en organogram

Eén ideale structuur die bij alle sportclubs past, is niet realistisch. Het uitbouwen van een structuur is vaak een proces van trial & error en in veel gevallen zijn clubs afhankelijk van hun specifieke karakteristieken.

Wil je aan de slag gaan met je clubstructuur? Dan is het een goed idee om te vertrekken vanuit het organogram van je sportclub. Een mogelijke manier om je activiteiten te ordenen, is om ze onder te brengen in een celstructuur.

Let wel: elke club is uniek waardoor een one size fits all structuur niet bestaat. Clubs zullen daarom ook enkele specifieke cellen hebben in hun structuur.

Stap 2: zoek naar de juiste profielen

Je hebt alle cellen van je sportclub in een organogram ondergebracht. Hoe zorg je nu dat de juiste mensen op de juiste plaats terechtkomen? Een heel terechte vraag! Je bepaalt best vooraf per cel welke profielen nodig zijn om het beste uit je sportclub te halen.

Eens je deze profielen in kaart hebt gebracht, is het de kunst om mensen binnen je sportclub te engageren op basis van hun talenten. Dit is een interessante puzzel en brengt je club in beweging.

Aan de slag

Wil je concreet aan de slag gaan met je clubstructuur? En heb je hulp nodig bij het omzetten van deze tips in de praktijk?

Met het werkdocument 'Aan de slag met mijn clubstructuur' geven we je graag een duwtje in de rug. Kom er stapsgewijs tot een nieuwe clubstructuur.

Geraak je er niet aan uit en wil je net dat stapje verder gaan? Volg dan een Clubgrade-begeleiding. Samen met een expert gaan wij aan de slag met jouw club.

klimmuur indoor
Groep basketmeisjes poseert voor foto
Basketbalclub Avanti Brugge Dames
De club groeide en alle taken kwamen steeds op dezelfde schouders terecht. Tijd om het professioneler aan te pakken.
Ontdek het verhaal van Avanti Brugge Dames. Met concrete tips voor jouw club.

Heb je vragen of meer informatie nodig?
Contacteer Maud De Meyer via maud@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60

Maud De Meyer

Document niet zichtbaar

Dit document is enkel te downloaden door personen die ingelogd zijn als ambtenaar, student, sportclubbestuurder of medewerker van een federatie die lid is van de Vlaamse Sportfederatie. Of koop een jaarlicentie aan en krijg toegang tot alle documenten en online brochures.

Vrijwilligers
Optimaliseer de kracht van je vrijwilligerspool met Supportplanner, een praktische online tool.
Vrijwilligers
Wil je vrijwilligers inzetten? Feitelijke verenigingen en vzw’s komen in aanmerking!
Vzw
Doorloop de checklist om te zien of je niets over het hoofd ziet.