Beleidsplanning en de sportfederatie: wat moet je allemaal weten?

Beleidsplan

Sportfederaties maken vierjaarlijks werk van een beleidsplan. Met dit plan bepalen ze de strategie van hun federatie voor de komende jaren. Het is een levendig up-to-date document dat de volledige werking van hun organisatie bevat. Het is een heus proces om extra stil te staan, te reflecteren en vooruit te kijken.

Het beleidsplan van 2025-2028 komt eraan.
Hoe maak je nu zo'n beleidsplan op en waar moet je allemaal rekening mee houden? Hoe zorg je voor voldoende input? Hoe moet je rapporteren?

Wij begeleiden je van A tot Z in dit beleidsplanningsproces.

Brainstorm
Checklist
Hoe maak je een beleidsplan op?
Welke fases doorloop je in het beleidsplanningsproces? Hoe pak je het aan? Wie betrek je? De handleiding, poster en vele tools gidsen je doorheen het beleidsplanningsproces.
Bevraging
Tips voor interne en externe bevragingen
Discussiëren over de federatie van de toekomst? Hoe maak je een bevraging? Welke online tools kan je gebruiken?
Bekijk alle tools die je verder kunnen helpen.
Groepswerk
Good practices sportfederaties
Geïnspireerd door andere federaties geraken? We delen graag enkele good practices van federaties voor verschillende fases in het beleidsplanningsproces.
Laptop
Exceltool rapportering / luik II
Worstel je met het boekhoudpakket en luik II? Heb je moeite met opvolgen analytische codering? Onze Exceltool legt de link tussen de gegevens uit je boekhoudpakket en je luik II.

Deze algemene tips geven we je graag mee:

• Waarom? Het beleidsplan is er niet alleen om te voldoen aan de regelgeving van Sport Vlaanderen, maar heeft ook zeker organisatorische en kwaliteitsredenen.
  • Volledig nieuw? Volledig nieuw moet het zeker niet te zijn. Stel intern en extern relevante fundamentele vragen.
  • Wie betrek je? Iedereen, vanuit verschillende perspectieven. Zonder betrokkenheid is er geen draagvlak voor je beleid.
  • Proces? Zorg voor structuur en planning op voorhand. Doorloop alle fasen van het proces. Communiceer regelmatig intern en extern. Evalueer en stuur bij waar nodig.
    Tip: Hang de poster beleidsplanningsproces uit op bureau en vul de eigen timing in. Een extra fase volbracht? Dan plaats je een check bij op de poster.
  • Vorm? Het beleidsplan mag zeker in eigen huisstijl en vorm. Ook sjabloon luik II mag aangepast worden naar een handig werkdocument. Bekijk de handleiding beleidsplan sportfederaties 2025-2028 van Sport Vlaanderen.
  • Resultaat? Relevant - realistisch - energie

Bij wie kan je terecht rond beleidsplanning?

1. Sport Vlaanderen

• Bepaalt, communiceert en controleert wat verplicht is voor federaties in functie van basiswerking (erkenning en subsidiëring) en topsport.
  • Ondersteunt in de opmaak van het beleidsplan topsport.
  • Meer info? Info, handleidingen en sjablonen
  • Vragen? subsidiering@sport.vlaanderen of neem rechtstreeks contact op met je dossierbeheerder.

2. Vlaamse Sportfederatie

Coach
Bijscholing of begeleiding?
Een krachtig beleidsplan opstellen met alle betrokken van je federatie? Een expert helpt je doorheen het proces.

Heb je vragen of meer informatie nodig?
Contacteer Lisa Van Ranst via lisa@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60.

Lisa Van Ranst
Beleidsplan
Vierjaarlijks moet je als sportfederatie een beleidsplan indienen bij Sport Vlaanderen. Hoe pak je het aan?
Goed bestuur
Een aantal krachtige inzichten richting een werkende structuur van je sportfederatie.
Goed bestuur
De Vlaamse sportfederatiesector gaat volop voor goed bestuur. Kom er alles over te weten in het handige ...