Beleidsplanning: inspiratie en leesvoer voor je gegevensverzameling

Beleidsplan

Beleidsplanningstijd voor sportfederaties! Je proces gestart, je missie (en visie) bepaald? Tijd voor reflectie, bevraging, gegevens verzamelen, inspiratie... Tips, tools en interessante linken voor je gegevensverzameling.

7 algemene tips

• Met de evaluatie van je huidige beleidsplan, verzamel je ineens ook gegevens voor het nieuwe beleidsplan. Combineer deze gegevensverzameling dus waar mogelijk.
  • Gebruik de tools voor interne analyse, bepalen van belangrijkste stakeholders, omgevingsanalyse...
  • Hou rekening dat vragen verwachtingen creëren, binnengekomen input verwerkt moet worden en resultaten van bevragingen best gecommuniceerd worden.
  • Verzamel correcte en objectieve gegevens, om (nieuwe) inzichten te verkrijgen en je erdoor te laten leiden.
  • Verdeel de taken bij de gegevensverzameling. Dit zorgt voor ruimere betrokkenheid en inzichten.
  • Denk op voorhand na over welke analysemethode je wil gebruiken. Afhankelijk van deze keuze, verzamel je andere informatie.
  • Externe trends op zich zeggen niet zoveel. Denk na welke trends belangrijk zijn en wat dit voor je federatie aan kansen of bedreigingen kan betekenen.

Alle tips, tricks & tools kan je in onze handleiding 'Hoe schrijf je een beleidsplan' terugvinden.

Tips voor interne en externe bevragingen

Hoe stel je een bevraging op? Welke tool kan je hiervoor gebruiken. We bundelden de tips & tricks op deze kennispagina.

roeien

Op zoek naar publicaties, data en tendensen?

• KICS zette afgelopen jaren hard in op de uitbreiding van hun kennisplatform van Sport Vlaanderen. Je vindt er cijfergegevens per thema, open data, publicaties, podcasts…

• Federaties: cijfers, tendensen, sportatlas

• Clubs: Cijfers en tendensen

• Sportparticipatie: dashboards en publicaties

• Trainers: dashboards en publicaties

• Open data: data(sets) per jaar en historische reeksen

• Tip: Blijf je graag op de hoogte van nieuwe updates op het kennisplatform, abonneer je via deze link.

• Ook via het E-loket Sport Vlaanderen kan je heel wat informatie (over je federatie) terugvinden.

• Duik in de website van statistiek Vlaanderen. Met allerhande statistieken in tal van domeinen, waaronder sport & bevolking. Data en cijfers, gebruiksklaar om voor jouw federatie te vertalen naar relevante uitdagingen (opportuniteiten en bedreigingen).

• De Vlaamse overheid ontwikkelde ook een centraal platform om alle data te bundelen.

• Neem in deze fase ook zeker even het meetplan van je huidige beleidsplan erbij. Hoewel de beleidsperiode nog niet is afgerond, spot je zeker al enkele tendensen. Welke doelen gaan we halen en welke niet? Wat nemen we mee?

Eens over het muurtje kijken?

• Kom op 19 oktober '23 naar het Sportinnovatiecongres in Gent. Stel zelf je eigen programma samen met keuze uit tal van keynotes, inspiratiesessies, demo's, panelgesprekken etc met binnen- en buitenlandse experten.

• Sport Vlaanderen bundelde inspiratie voor verschillende thema's en projecten onder 'Laat je inspireren'.

• Haal inspiratie uit buurland Nederland:

• Informatieplatform Sportknowhowxl bundelt heel wat kennis, artikels en nieuws met betrekking tot sport.

• Alles over Sport bundelt 'alle' kennis en info over sport en bewegen.

• Welke pijlers en thema’s zijn belangrijk bij je internationale federatie? Wat zijn de sterke landen in je sport en waar zetten zij op in?

Klaar voor discussie?

Tip: Neem onze discussietool erbij!

Veel succes!

Voetbal
Good practices uit vorige beleidsperiode
Teamwork makes the dream work! Bekijk nu de nieuwe good practice van Voetbal Vlaanderen.