De statuten wijzigen van jouw vzw: hoe begin je eraan?

Vzw
Wijzigingen

Vóór 1 januari 2024 moesten de statuten van jouw vzw aangepast zijn aan de vernieuwde vzw-wetgeving. Heb je de deadline gemist? Geen paniek! Het is wel belangrijk om zo snel mogelijk aan de slag te gaan en dit in orde te brengen voor jouw sportclub. Een statutenwijziging vraagt wel wat werk en voorkennis.

Geraak je er zelf niet aan uit? Dan bieden wij hulp aan in de vorm van begeleiding en workshops.

Statuten zijn de regels van jouw vzw. Ze bevatten bijvoorbeeld bepalingen over het doel van de vereniging, het bestuursorgaan en de Algemene Vergadering. De volledige tekst moet conform zijn met de vernieuwde vzw-wetgeving van 2019. Enerzijds is het een verplichting die enige juridische kennis vraagt. Het geeft je als bestuurder anderzijds ook de mogelijkheid om na te gaan wat in de huidige statuten staat en daarin eventueel aanpassingen te doen.

Werkwijze statutenwijziging

1. Maak werk van een nieuwe tekst

Omdat de vernieuwde vzw-wet heel wat kleine en grote aanpassingen met zich meebrengt, adviseren we om te vertrekken vanuit een sjabloon, onze modelstatuten. Zo ben je zeker dat alle wettelijke bepalingen vervat zijn in jouw nieuwe statuten.

Download de modelstatuten ›

2. Publiceer de nieuwe statuten in het Belgisch Staatsblad

De nieuwe statuten leg je neer bij de griffie van de Ondernemingsrechtbank. Het invullen van de nodige formulieren moet correct gebeuren. Het is daarom zeer belangrijk om alle vereisten op te volgen.

Check de procedure voor een neerlegging ›

Gymnaste trekt haar staartje goed

Hulp nodig?

Geraak je er niet aan uit of wens je meer informatie over een statutenwijziging? Geen nood. Wij bieden verdere ondersteuning aan.

1. Volg een workshop

Schrijf je in voor onze workshop: 'Aanpassen statuten van je vzw'. Tijdens deze sessies informeren we je over de vzw-wetgeving en overlopen we samen de modelstatuten.

Op dit moment staan er geen workshops gepland. Heb je interesse om een infosessie te volgen? Laat het ons weten via info@vlaamsesportfederatie.be

2. Vraag een begeleiding aan

In deze praktische begeleiding helpt een expert jou persoonlijk.

Naast het aanpassen van de statuten kun je er ook terecht met al jouw andere vragen over jouw vzw.

Vraag een begeleiding aan ›

"Alle wijzigingen binnen het bestuur van OCHO-dance studio zijn eindelijk achter de rug en onze statuten zijn gewijzigd. We kregen hierbij ook hulp van een boekhouder.
    We willen jullie nog eens uit de grond van ons hart bedanken voor de hulp, telefoontjes… We hadden jullie hulp toen echt nodig. Dus merci!"

Lore en Charlotte
    Bestuurders Ocho-dance studio Veurne

Heb je vragen of meer informatie nodig?
    Contacteer Tars Vanstraeseele via tars@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60.

Tars Vanstraeseele