Hoe registreer je de controle van het uittreksel strafregister?

Ethiek
Goed bestuur

Vanaf 1 februari 2023 moet iedereen die met kinderen of jongeren wil werken, een uittreksel uit het strafregister voorleggen aan de sportorganisatie waarmee ze een overeenkomst afsluiten. Registratie van de controle is nodig om als organisatie te weten of de controle werd uitgevoerd.

Noteer de controle

Als je de controle van registratie uitoefent, is het belangrijk om dit te noteren. Daarbij mag enkel genoteerd worden als een controle gebeurde en wanneer deze doorging.

1. In de overeenkomst of register

Je kan de controle noteren in de overeenkomst (vrijwilligersovereenkomst, overeenkomst verenigingswerk, zelfstandig trainer). We voegden in de verschillende modelovereenkomsten een paragraaf toe, zodat je alles in 1 document kan noteren. Ook ons model vrijwilligersregister bevat extra kolommen om dit op te volgen.

2. In een afzonderlijk document

Is het voor jou gemakkelijker om dit in een afzonderlijk document te noteren? Dan kan dit via het model dat je onderaan deze pagina kan downloaden.

Document niet zichtbaar

Dit document is enkel te downloaden door personen die ingelogd zijn als ambtenaar, student, sportclubbestuurder of medewerker van een federatie die lid is van de Vlaamse Sportfederatie. Of koop een jaarlicentie aan en krijg toegang tot alle documenten en online brochures.

Vrijwilligers
Sommige sportclubs zullen verder willen gaan dan de minimale informatieplicht. Dat kan.
Verenigingswerk
Verplichte kost! We nemen je mee door de inhoud van de overeenkomst en helpen met modeldocumenten.
Vergoedingen
Als trainer kan je ook aan de slag op zelfstandige basis voor je sportclub. In tegenstelling tot het statuut ...