Beleidsplanning: inspiratie en tools voor je gegevensanalyse

Beleidsplan

Beleidsplanningstijd voor sportfederaties! Hoe verloopt het proces in je federatie? Al werk gemaakt van de gegevensverzameling? We delen graag tips en tools voor fase 4: de gegevensanalyse.

3 deelfases in de gegevensverwerking

Ga in de 3 deelfases goed in discussie! Verschillende meningen kunnen veel meerwaarde creëren. Geef zoveel mogelijk (objectieve) redenen.

1. Ordenen en analyseren van gegevens

Kan jouw federatie wel eens een nieuwe wind gebruiken om structuur door de veelheid aan vergaarde informatie te blazen? Al gehoord van SWO-ART?

De SWO-ART werd door Socius (het steunpunt sociaal-cultureel werk) ontwikkeld gezien de SWOT-analyse naar hun gevoel te weinig leidde tot optimistische of enthousiasmerende beleidsuitdagingen. De 'confrontatiematrix' wordt ingeruild voor een 'inspiratierooster'. Vier kwadranten worden er negen.

Naast de SWO-ART heb je uiteraard de SWOT, maar ook SOAR en SCORE. Meer hierover in onze handleiding 'Hoe schrijf je een beleidsplan'.

Lees de info door en ga aan de slag met de werkbladen (zie downloads):

2. Formuleren van (prioritaire) beleidsuitdagingen

• Splits de conclusies van deelfase 1 op onder: doel en middel​
  • Formuleer vanuit de conclusies de verschillende beleidsuitdagingen​
  • Beleidsuitdagingen antwoorden op de vraag 'Waar moeten we, gezien de conclusies uit de gegevensanalyse, prioritair 'voor gaan' om zo goed mogelijke resultaten te behalen?
    • Waar 'voor gaan': op inzetten, realiseren, in investeren, zich tegen verdedigen, een beslissing nemen, schade beheersen, omdenken, riskeren, herbevragen..
  • Formuleer geen antwoorden op de vragen: hoe gaan we dit doen én wat gaan we allemaal concreet op poten zetten? Dat behoort tot de volgende fase: strategische doelstellingen.

3. Vertalen van beleidsuitdagingen in beleidsopties

• Formuleer vanuit de beleidsuitdagingen de verschillende beleidsopties​.
  • Antwoord op de vraag 'Hoe moeten we hier 'voor gaan'?'​
    • Hoe 'voor gaan': op inzetten, op inzetten, realiseren, in investeren, zich tegen verdedigen, een beslissing nemen, schade beheersen, omdenken, riskeren, herbevragen..
  • Formuleer geen antwoorden op de vragen: hoe gaan we dit doen én wat gaan we allemaal concreet op poten zetten? Dat behoort tot de volgende fase: operationele doelstellingen.

TIP: Alle tips, tricks & tools van de verschillende deelfases kan je in onze handleiding 'Hoe schrijf je een beleidsplan' terugvinden.

Roeien

Op de hoogte blijven van de laatste sportdata en inzichten?

• Sport Vlaanderen wil met dit trendrapport van Trendwolves de Vlaamse sportsector informeren en inspireren om een aantrekkelijk sportaanbod op maat van Gen Z en Alpha aan te bieden.

• Abonneer je voor updates op het kennisplatform van Sport Vlaanderen.