Vzw en de sportclub: wat moet je allemaal weten?

Vzw

Als sportclub is het vaak interessant om een vzw op te richten. Een vzw biedt enerzijds meer structuur en minder risico op aansprakelijkheid. Maar anderzijds moet je voldoen aan enkele wettelijke verplichtingen.

Vanuit de Vlaamse Sportfederatie helpen we jouw club op weg om zelf aan de slag te gaan. Wat moet je in het oog houden? En hoe breng je dit in orde?

Hier vind je een overzicht van alles wat je moet weten als bestuurder van een vzw en onze ondersteuning.

Vrouw aan het boogschieten
VSF_Tennisbal
Jaarlijkse verplichtingen vzw
Iedere vzw heeft een aantal jaarlijks terugkerende verplichtingen.

We geven je een handig overzicht zodat je niets over het hoofd ziet.
Groepsvoordelen Shared services Vlaamse Sportfederatie
Wijzigingen in je vzw
Een vzw oprichten. De statuten, de samenstelling van het bestuursorgaan, de naam of het officiële adres wijzigen?
We leggen je stapsgewijs hoe je dit doet en welke documenten je moet indienen.
Vlaamse Sportfederatie Shared Services Gedeeld Personeel
De Algemene Vergadering
Wat houdt de Algemene Vergadering in? Hoe organiseer je deze? En moet ik na afloop nog iets doen?
Allemaal vragen waar wij een antwoord op geven.
Ikoon hordenloper Vlaamse Sportfederatie managementondersteuning
Vzw-wetgeving
Wist je dat er sinds 2019 een vernieuwde vzw-wetgeving van toepassing is? Zijn jouw statuten al conform de nieuwe wet?

Je sportclub als vzw

Nog heel wat sportclubs vormen vandaag een feitelijke vereniging, zonder dat de leden echt beseffen welke beperkingen en zelfs risico's hieraan verbonden zijn. Er lijkt nog veel koudwatervrees te bestaan tegenover die meer formele vorm van verenigingen: de vzw. Veel clubs vrezen dat ze na de keuze voor een vzw terecht komen in een administratief kluwen. Niets is minder waar.

Een vzw biedt enerzijds meer structuur en minder risico op aansprakelijkheid. Maar anderzijds moet je voldoen aan enkele wettelijke verplichtingen. Wat moet je in het oog houden? En hoe breng je dit in orde?

1. Jaarlijkse verplichtingen van een vzw

Als vzw heb je jaarlijks enkele verplichtingen te vervullen. Denk dan aan vereisten over een minimale administratie, het bijhouden van een boekhouding en eventuele belastingen die van toepassing zijn. Sommige van die zaken werk je het hele jaar aan, maar vaak is er een deadline waarmee je rekening moet houden. (bv. de jaarrekeningalgemene vergadering, het ledenregister, UBO-register...)

We maakten een handig lijstje zodat je niets over het hoofd ziet.

2. Wijzigingen in je vzw

Een vzw oprichten, de statuten wijzigen, de samenstelling van het bestuursorgaan wijzigen, de naam wijzigen of het officiële adres van je vzw wijzigen?
Een officiële wijziging binnen je vzw kan je niet zomaar doorvoeren. Ten eerste moet het goedgekeurd worden door de Algemene Vergadering. Vervolgens dien je de wijziging(en) te laten publiceren in het Belgisch Staatsblad. In onze kennisbank vind je alle informatie om dit correct te doen.

3. De Algemene Vergadering

Je statuten bepalen de taken van de Algemene Vergadering. Zij moeten bijvoorbeeld de jaarrekening en begroting goedkeuren en stemmen over de benoeming of het ontslag van een bestuurder. Het bestuursorgaan moet minstens één keer per jaar een Algemene Vergadering bijeenroepen. Wie moet je dan uitnodigen? Hoe organiseer je een AV? En wat moet je nadien nog doen?

4. Vzw-wetgeving

Sinds 2019 geldt er een nieuwe vzw-wetgeving. Dat betekent dat bestaande vzw's hun statuten moeten aanpassen conform de nieuwe wet. Hiervoor krijgen ze tijd tot uiterlijk 31 december 2023. Dat lijkt veraf, maar je stelt het beter niet uit. Wat en hoe je dat moet doen, leggen we je graag uit.

man en vrouw in een meeting
Volg een vzw-begeleiding
De wondere wereld van de vzw. Je kan er gemakkelijk in verdwalen als sportclub.
Hulp nodig? Een expert helpt je verder op weg tijdens de vzw-begeleiding.
training
Lees de brochure 'Je sportclub, een vzw'
Lees je liever het volledige plaatje? Deze brochure plaatst de kenmerken van een feitelijke vereniging en een vzw naast elkaar. En hierin leggen we de werking van een vzw volledig uit. Volledig op maat van sportclubs.

Niet gevonden wat je zocht?

Vind je iets niet? Heb je een specifieke vraag of wil je graag een uitgebreidere uitleg? Neem dan contact met onze experten via info@vlaamsesportfederatie.be.